Personlig udvikling, nye bekendtskaber og oplevelser tæller

11. december 2019

Personlig og faglig udvikling er på top ti over de mest udbredte grunde til at tage på efterskole.

Midtjysk Efterskole har deltaget i den største undersøgelser herhjemme af unges valg af efterskole.

- Vi har deltaget i undersøgelsen for at få et klarere billede af, hvad der ligger bag de unges valg, siger forstander Bo Thorup.

Krav bliver indfriet på Midtjysk

Og han er godt tilfreds med, at de fleste af de krav de unge og deres forældre stiller til et efterskoleophold, kan blive indfriet på Midtjysk. Her viser skolens egne undersøgelser, at det netop er personlig og faglig udvikling, nye venner og nye oplevelser, der tæller.

Undersøgelsen viser også, at der er lidt forskel på, om man vælger efterskole i 9. eller 10. klasse. 9.-klasseseleverne peger første og fremmest på muligheden for at udvikle sig personligt, at udvikle sig fagligt og at få nye oplevelser som det vigtigste. Mens 10.-klasseelever fremhæver muligheden for at kunne arbejde med at udvikle sine personlige kompetencer.

Nogle af de vigtigste grunde til at vælge netop den efterskole, deltagerne i undersøgelsen har valgt, er skolens udbud af linjefag, det sociale fællesskab, fagligheden, faciliteterne og skolens ry og omdømme.

- Også har bliver vi bekræftet i, at Midtjysk Efterskole har nogle af alle de ting, som de kommende elever efterspørger, siger Bo Thorup.

Undervisning har betydning

52 pct. af deltagerne i undersøgelse siger, at det sociale miljø på efterskolen har afgørende betydning for deres valg, mens skolens undervisningsform betyder meget for hele 71 pct.

- Det viser, at de unge og deres forældre ikke bare søger efterskolen for at få et år med fest og ballade, men at de også lægger vægt på, om skolen leverer en god og motiverende undervisning, mener Bo Thorup.

Ikke overraskende tilføjer han, at også her ligger Midtjysk godt til, blandt andet fordi en stor del af undervisningen er tilrettelagt som projektundervisning, hvor eleverne kan udvikle deres kompetencer på tværs af fag. Skolens undervisningslokaler er netop nyindrettet til den form for undervisning.

Endelig viser undersøgelsen, at overvejelserne om efterskole begynder allerede i 6. klasse, udvikler sig i 7. klasse og eksploderer i 8. klasse.  Bo Thorup opfordrer til, at man allerede i 7. klasse begynder at kigge efter efterskole. Især, hvis man vil går der i 9. klasse.

Om undersøgelsen:

Det er bureauet CompanYoung, som har udført undersøgelsen af unges valg af efterskole i løbet af efteråret 2019. 56 skoler, 6.000 nuværende elever og næste 2.000 forældre har bidraget til undersøgelsen.

Nye læringsrum, gruppearbejde ved bord

Undervisningsformen har stor betydning for unges valg af efterskole. det viser en ny stor undersøgelse. Midtjysk har netop taget nye og tidssvarende undervisningslokaler, som lægger op til projektundervisning, i brug.

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.