Rejste 11.396 km for at komme på Midtjysk

27. juni 2019

Lucas kom fra Panama (9.100 km), Lisa fra Schweiz (1.058 km), Sirius fra Polen (443 km) og Jessica fra London (795 km). Tilsammen tilbagelagde de mere end elleve tusinde kilometer for at gå på Midtjysk Efterskole. Nu er skoleåret slut, og de er atter på vej ud i verden.

Lucas Kjærby Zegarra. Alene navnet afslører et udenlandsk islæt. Lucas har en dansk far og en Peruviansk mor. Familien blev stiftet i Nicaragua og bor nu i Panama. Men Lucas ville på efterskole i Danmark, og det kom han. Med sin mørke lød og famlende dansk mødte han op på Midtjysk, hvor hans herboende farmor i forvejen havde sonderet terrænet.

I dag taler han flydende dansk, og har besluttet sig for at blive i Danmark og gå på gymnasiet i Nyborg. Han har befundet sig godt på efterskolen, og har oven i købet fundet en dansk kæreste.

- Jeg holder sommerferie i Panama, men jeg håber da, at forholdet overlever adskillelsen, sig han.

Hard core efterskole

Sirius Hernø kom til Midtjysk fra et liv på internationale skoler i Kina og Polen. Han startede året med 02 i dansk og sluttede med et flot 12-tal.

- Jeg har åbnet mig meget. Det, at der er folk omkring mig, og at vi bor sammen, har betydet meget for min udvikling. Og det danske skolesystem er langt mere åbent og frit, end det, jeg har været vant til, siger Sirius.

Efter sommeferien flytter han med den nu hjemvendte familie til Holstebro for at gå på HTX. Han synes, året på efterskole til tider har været gårdt, fordi han ikke bare lige kunne tage hjem i weekender og ferier.

- Det har været hard core efterskole, siger han.

Fandt sig selv

Når Lisa Häfliger vender snuden hjem til Schweiz efter skoleåret er det med en vis spænding over at se, hvor meget hun egentlig har udviklet sig.

- Jeg har fundet mig selv her på efterskolen, som nærmest er én stor familie, siger Lisa, som har været positivt overrasket over en skole, hvor man ikke taler til læreren i tredje person, og hvor der er meget mere frihed til at være ung, end hun har oplevet hjemme.

Drømmer på dansk

Hun havde det stramt med at stille sig frem foran andre mennesker, men det har hun overvundet. Hendes dansk har taget et tigerspring.

- Jeg er begyndt at drømme på dansk. Og jeg bander også. Måske lidt for meget, tilføjer hun.

Hjemvé har hun ikke lidt af, selv om familien befinder sig nede midt i Europa.

Heller ikke Jessica Perrotton, hvis familie bor i London har lidt af hjemvé.

- Jo, måske lidt til jul. Der glædede jeg mig meget til at komme hjem, siger hun.

De kom, så, og lærte dansk

Udrustet med gode karakterer i dansk og en stor portion selvtillid er Lucas, Sirius, Lisa og Jessica klar til at drage ud i verden efter et efterskoleophold, som bragte hele verden til Midtjysk.

Sirius patruljen

Sådan så de ud for et skoleår siden. Lige landet fra udlandet, og med et famlende dansk var de klar til et skoleår. Dina fra Grønland valgte en anden efterskole efter et stykke tid.