Rikke og Sally blomstrede sammen

26. februar 2020

Rikke og Sally havde ikke det fedeste første halve år på Midtjysk Efterskole. Men så fandt de hinanden, og deres efterskoleophold blev et vendepunkt i deres liv. Det er ti år siden, og de er stadig bedste venner.

Historien om Sally Lauridsen og Rikke Nørmark er på mange måder en typisk efterskolehistorie. Det er velkendt, at et efterskoleophold giver grobund for personlig udvikling og livslange venskaber. Men for Sally og Rikke har efterskoleopholdet betydet noget ganske særligt, som ved deres 10-års jubilæum i 2019 står lysende klart for dem. De fandt ikke alene hinanden, de fandt også sig selv. Men det tog sin tid.

Følte sig ved siden af

Rikke glædede sig til Midtjysk Efterskole, men efter starten følte hun sig slet ikke hjemme. Hun følte ikke, at det var der, hun skulle være. Som en hidtil populær og velfungerende pige, var det et chok pludselig at stå på egne ben.

- Jeg havde altid haft let ved alting, men det var anderledes på efterskolen. Jeg var ude af min comfort zone, og følte mig helt ved siden af, husker Rikke, som flere gange var på vej til at droppe det hele

Og sådan gik der et halvt år og lidt til, for det var først på skolens skilejrskole i Norgen i starten af januar, at hun snublede ind i Sally.

Led af hjemvé

Også Sally syntes, at det var svært på efterskolen. Hun havde svært ved at finde sig til rette, og led af voldsom hjemvé. Men de to piger havde slet ikke haft blik for hinanden. De gik på hver sin årgang, var ikke i kontaktgruppe sammen og havde i det hele taget ikke nogen berøringsflader.

Det fik de i Norge, hvor Rikke var løbet tør for taletid på sin mobiltelefon. Så trådte Sally til med en hjælpende telefon, og de kom til at snakke. Blandt andet om heste, som de begge viste sig at være interesserede i. Men også om at have det svært på skolen.

- Vi faldt i hak lige med det samme, siger Sally.

En ny epoke

Nu startede en helt ny epoke for de to. De opsøgte hinanden i det frie rum, og delte kammerater og netværk.

- Vi blomstrede sammen, og havde det sjovt. Vi havde slet ikke fokus på alle vores bekymringer i den tid, siger Sally.

Nu begyndte de to at dele hinandens vennegrupper, og det begyndte at flaske sig for dem.

- Jeg faldt til ro, og følte mig accepteret, og jeg kunne mærke, at det havde formet mig, at jeg havde kæmpet. Det har gjort sindssygt meget for mig, og jeg blev meget mere udadvendt.

Da efterskoleopholdet var slut var det tid til at græde igen. Ikke over, at det hele var svært. Men over, at det var slut. De to piger var dog ikke færdige med at snakke sammen, og det regner de heller ikke med at blive.

- Vi lever hver vores liv langt fra hinanden geografisk, men vi har hele tiden kontakt, og vi ved, hvor vi er i livet, siger Rikke.

Kæmpe udvikling

Både Sally og Rikke er enige om, at efterskolen har dannet fundamentet for deres fremtid på mange punkter. Men de synes også, at det er skræmmende at tænke på, at der skulle gå så lang tid på skolen, før de fandt hinanden.

- Hvorfor mødte vi ikke hinanden noget før? spørger Sally.

- Ja, vi har gennemgået en kæmpe udvikling i hver vores retning, og mange ville nok være gledet fra hinanden. Men vi har vist hinanden vores sårbare sider, og vi har ikke dømt hinanden på noget tidspunkt. Jeg tror, det kommer til at holde hele livet, mener Sally.

Rikke og Sally

Øverst to piger, som hver for sig havde det svært på efterskolen. Det er Sally til venstre og Rikke til højre. Da de endelig fandt hinanden efter et halvt år, vendte det for dem begge. 10 år efter er de stadig bedste venner.

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.