Signe er spændt

06. marts 2022

Efter at have været med til kommende elevers aften er Signe Heltboe fra Bryrup om muligt endnu mere spændt på sit efterskoleår.

Signe Heltboe drog afsted til kommende elevers aften med store forventninger. Vil jeg finde nogen at snakke med? Vil folk være med til at lave noget fællesskab?

- Aftenen levede helt op til mine forventninger. Jeg kan li' at synge med andre, og at snakke med mennesker, så jeg var helt i mit es. Nu har jeg bare fået endnu mere lyst til at starte på skolen og se dem alle sammen igen, siger Signe.

Forældresamarbejdet vigtigt

På den måde har aftenen også indfriet skolens formål med at indkalde den kommende årgang og deres forældre til en aften i fællesskabets tegn. På grund af Corona har eleverne de sidste to år ikke haft denne mulighed for at mødes fysisk. Og selvfølgelig gør det en forskel.

- Vi har forsøgt os med virtuelle events med de kommende elever, men der kan man jo ikke rigtig se hinanden i øjnene. Forældresamarbejdet er et vigtigt omdrejningspunkt for os, og stærkt medvirkende til, at de unge får et godt efterskoleår, siger viceforstander Helle.

Robuste fællesskaber

Hun holdt blandt andet et oplæg om ungdomskulturen i dag og om håndteringen af 'vanskelige forældre', som hun sagde med et blink i øjet.

- Vores opgave er at skabe rammerne for, at de unge kan opleve robuste fællesskaber, der kan rumme alle som dem, de er hver for sig. Hvor man ikke behøver at holde vejret; fordi det at trække vejret sammen, er bedre. Hvor man kan dele hemmeligheder og være sammen om at få alle godt på vej, sagde hun blandt andet (se det fulde referat i Forældreunivers).

Træf et valg og stå ved det

Forstander Bo talte blandt andet om det at træffe et valg og stå ved det. Og om at få snakket også om de svære ting i familien.

- Det er nemt at følge pakkelisten og sætte flueben. Det er langt sværere at få gode snakke om det, der kan være svært, sagde han (se det fulde referat i Forældreunivers).

En udfordring

Signe Heltboe tog hele aftenen ind, og nu er hun spændt på at flytte hjemmefra, og på hvem hun kommer til at dele værelse med.

- Det bliver en udfordring, men en god én, siger hun.

Signe Heltboe (2)

Signe Heltboe deltog i nye elevers aften, og nu glæder hun sig endnu mere til sit efterskoleår.

Hvordan er det at have et barn på Midtjysk

Forældre til elever på Midtjysk kommer også på arbejde. Hør, hvad en række forældre har oplevet.