Sofaen er asocial

27. marts 2018

Det er asocialt at ligge hjemme på sofaen, når man har påskeferie. Det mener Marie på 12 år. Derfor valgte hun at gå på efterskole i et døgn.

12-årige Marie Sørensen fra Ikast er blot én blandt 127 børn, som har taget imod tilbuddet om at prøve at gå på efterskole i et døgn. Børnene kommer fra skolerne i midtjylland og enkelte fra Fyn og Sjælland. De er blevet lokket af muligheden for at få et par dage med masser af aktiviteter og sjov.

- Det er sjovt at være sammen med mange mennesker, og at prøve forskellige ting, mener Marie, som godt kan lide at være kreativ, og derfor har meldt sig til kunst og kreativt værksted.

Mille Bach fra Snejbjerg har også valgt de kreative fag, og hun har blandt andet prøvet at forme ting i ostevoks, at lave blindtegning og kollager. Men det er også blevet til en tur i svømmehallen, og det var sjovt, for det var kun piger.

- Man lærer nye ting og nye mennesker at kende, siger Mille, mens hun kaster et blik hen på sin nye veninde, Marie. De to har allerede etableret et venskab.

Elever gode til at hjælpe

Også Sylvester Lund på 11 år, synes, at det er fedt at være på efterskole. Han har især bemærket, at skolens elever er gode til at hjælpe, når der er noget, han ikke lige kan finde ud af. Han har valgt idræt, og har blandt andet spillet badminton og floorball. Han har også været til drenge-svømning i skolens svømmehal.

- Det var min storebror, som går på Midtjysk nu, der fortalte om arrangementet. Det skulle jeg da prøve, siger Sylvester.

Han er sikker på, at han skal på efterskole, når den tid kommer. Om det bliver på Midtjysk, må tiden vise.

Arrangement med et formål

For skolen er der tale om en årlige tilbagevendende begivenhed, som har to formål. Dels får de nuværende elever en mulighed for at prøve deres evner som trænere og instruktører af, dels får deltagerne en god mulighed for at prøve efterskolelivet af.

I år har eleverne i særlig grad stået bag arrangementet, idet 9. klasse som led i et projektforløb har haft til opgave at lede og fordele opgaverne.

Vi lægger ikke skjul på, at vi har bagtanker med et arrangement, som dette. Vi vil selvfølgelig gerne tiltrække elever, og give dem en god oplevelse. Så håber vi, at de får lyst til at gå hos os, når de bliver gamle nok, siger forstander Bo Thorup.

Mille, Marie og Sylvester

Sylvester, Marie og Mille synes, det er sjovere at prøve et døgn på efterskole, i stedet for at ligge derhjemme på sofaen i påskeferien.

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.