Sofie fandt et andet hjem

29. august 2024

Efter at have boet seks år i New York, vendte Sofie Karen Haar hjem til Danmark for at gå på Midtjysk Efterskole. Langt fra far, mor og venner måtte hun søge trygheden i  noget andet. Det var ikke helt nemt, men det lykkedes.

Der er ikke bare fysisk langt fra New York til Danmark. Det er også noget af en mental kløft. Fra storbyens larmende trafik og mylder til en lille midtjysk flække. Fra metropolens mange tilbud til Spar Købmanden i Søndergade. Fra far og mors trygge favn og vennerne til helt nye venner og fravær af de vante gænger.

- Jeg kan godt lide, at der sker noget, og det gør der jo ikke her. Mine venner var også nærmest chokerede over, at jeg turde være væk fra mine forældre så lang tid, siger Sofie.

Sat af på Midtjysk

Hun blev sat af på Midtjysk i august og så ikke sine forældre før efterårsferien.

- Det var svært ikke at kunne række ud til dem. Der var mange ting, der skulle sættes på plads, husker Sofie ved skoleårets slutning.

Sofie havde ikke forestillet sig, at det skulle være så svært.

- Det var noget af et skift, jeg var chokeret og min angst kom tilbage, og jeg ville bare hjem. Jeg havde en følelse af ikke at høre til nogen steder.

Da Sofie havde det værst, var det familie i Silkeborg og en hjælpende hånd fra skolen, der fik skuden til at vende.

- Jeg troede, at jeg selv skulle klare det, men nu blev ansvaret for min trivsel  lagt over på de voksne. Det var rart, husker Sofie, som har lært, at det er OK at tage fat i de voksne.

Skuden blev vendt

Og skuden blev vendt. Så meget, at Sofie har besluttet sig for at blive i Danmark og læse videre. Efterskoleopholdet har ikke bare været en udfordring, det har også medført en stor udvikling fagligt og personligt for Sofie.

- Jeg er blevet stærkere, og nu føler jeg mig mere klar til at stå på egne ben og starte en ny tilværelse som studerende i Viborg.

- Der er ikke så meget personligt for mig at vende tilbage til Amerika efter. Nu har jeg et netværk her, siger Sofie, som også har tre ældre søskende i Danmark.

- Midtjysk Efterskole har været mit hjem, og nu forlader jeg det. Jeg vil altid have Amerika som en del af mig, og en længsel efter det, siger hun.

Sofie Haar

Sofie Karen Haar forlod den trygge tilværelse i New Jersey, USA, og måtte finde et andet hjem på Midtjysk Efterskole.