Stuur stuur nummer på Midtjysk Efterskole

10. september 2018

For eleverne er det mest fest og sjov at sætte en cirkusforestilling op. Men det er ikke trylleri og hokus-pokus det hele. Det handler også om at lære at planlægge en event.

Popcorn, slikposer og rød løber hører til en rigtig cirkusforestilling. Det samme gør planlægning og indstudering af numre. Billetsalg, klargøring af scene og endelig oprydning.

Men hvem gør hvad og hvornår? Det skal planlægges, og det øver eleverne sig i. De får hjælp fra en hold tidligere elever, som selv har været igennem projektplanlægning mange gange, da de gik på Midtjysk Efterskole. Når tidligere elever tager de nye elever med rundt i projekt-manegen, bliver det til mentorskab, og stuur stuur nummer bliver til gedigent projekthåndværk.

Taler samme sprog

- Vi har inviteret en gruppe af tidligere elever til at komme og lave projekt sammen med de nuværende elever. De unge snakker samme sprog, og lytter til hinanden på en anden måde, hvor de voksne bare kan se til, siger viceforstander Helle Nørregaard.

Hun har sammen med de øvrige lærere sat projektet op som et forsøg i første omgang. Projektudvikling er et forholdsvis nyt felt på skolen, hvor eleverne lærer de forskellige faser i et projekt at kende, og øver sig i at lave projekter eller events for hinanden.

Fra papir til forestilling

- Vi har prøvet det før, og ved, hvordan man får sat struktur på et projekt fra start til slut, siger én af de tidligere elever, Anton August Sørensen, som sammen med syv andre tidligere elever har brugt en weekend på projektet.

Det samme har Liva Garde Lambach, som nu går i gymnasiet i Roskilde. Hun mener, at den undervisning i projektudvikling, hun har været igennem på Midtjysk har givet hende et forspring på gymnasiet.

- Man tager mere ansvar og mere plads i projektarbejdet på gymnasiet fordi, man har prøvet det før, siger hun.

På lige fod

For de nye elever har det været spændende at arbejde så tæt sammen med nogle på deres egen alder med den erfaring, de har.

- Vi er på lige fod, og de tidligere elever har kunnet fortælle os, hvad der fungerer og ikke fungerer i sådan et projekt. Det bliver ikke så formelt, som hvis det var en lærer, der stod der, mener Camilla Franzen, som ud over at være aktiv i planlægningen også optræder som cirkusdirektør i forestillingen.

Stuur stuur nummer

Nuværende og tidligere elever har lært af hinanden i udviklingen af projekt Cirkus. Fra venstre Camilla Franzen, Liva Gaarde Lambach, Sirius Thorbjørn Hernø, og Anton August Sørensen.

Hvordan er det at have et barn på Midtjysk

Forældre til elever på Midtjysk kommer også på arbejde. Hør, hvad en række forældre har oplevet.