Susannah med stumt h

09. november 2021

Man kan ikke lige se det, hvis man ikke lige ved det. Susannah skriver sit navn med h, og det er ikke for at gøre noget særligt ud af sig selv. Tværtimod. Men når man er født i Wales, følger h'et med.

Susannah Ruth Gordon er det fulde navn, og det sender signaler om en anden herkomst, end den danske. Susannah er født i Wales, og da hun var otte år tog hendes familie en afstikker til Sydafrika for at bo nogle år.

Så det er en ung pige med en hel verden i bagagen, der starter på Midtjysk Efterskole. Men hun har svært ved at sætte ord på, hvad det egentlig er, der gør forskellen på de forskellige lande.

Og det er faktisk svært at høre på hende, at hun kun har boet tre år i Danmark. Men ét er hun sikker på: Skolegangen i Wales er mere striks, livet i Sydafrika er pakket ind i sikkerhedsforanstaltninger, og Danmark er et lykkeligt lille helle i det hele.

Skolegang i en klokkestreng

- I Wales er skolegangen styret efter en klokkestreng, og alle går i skoleuniformer.  De walisiske lærere er magtholdere, som man bare skal rette sig efter, mens de danske lærere er mere forstående og lyttende. Lidt mere venne-agtigt. Her på efterskolen er det hele mere afslappet, siger Susannah.

Hun har skiftet skole syv gange, så hun ved, hvad hun taler om, når hun taler om forskelligheder. Men alligevel er det - måske på grund af det trods alt stadig begrænsede ordforråd - svært at sætte netop ord på.

Men det skal nok komme, for én af grundene til, at Susannah befinder sig netop her på Midtjysk Efterskole er, at hun vil have flere ord ind i sit taleapparat. Som i parentes bemærket ikke fejler noget.

- Men de danske grammatikregler er ret skøre, synes hun.

Savner vennerne i Wales

Så hun glæder sig til at få hævet sine danskkompetencer til et højere niveau. Efter Midtjysk venter gymnasiet, og så er det med at være rustet, mener hun.

Strikse Wales er forladt, men savnet efter vennerne i det vestlige England er til at tage og føle på.

- Jeg boede sammen med min bedste ven, og jeg savner hende virkelig meget, siger Susannah og bliver lidt fjern i blikket.

Kontakten holdes ved lige gennem Facetime, men Susannah har erkendt, at det bliver svært at holde venskaberne ved lige over afstand.

- Heldigvis er opholdet på efterskolen så intenst, at jeg ofte glemmer at savne, siger hun.

En lille opsang

Efter eget udsagn har Susannah aldrig været mere glad og mere sig selv, end hun er nu. Det har vi selvfølgelig svært ved at efterprøve, da vi ikke har kendt hende før. Men hun lyder som én, der mener det, og har tænkt over tingene.

Og så har Susannah en lille opsang til sine nye danske venner. Hun vil gerne bidrage med noget, og det er blandt andet en god portion positivitet.

- Når folk brokker sig over noget, for eksempel maden, siger jeg: Bare spis det. Jeg har set og oplevet, hvordan livet leves andre steder, og vi har det bare pissegodt i Danmark, mener Susannah.

Hun tilføjer, at det, at man stoler på hinanden og har tillid til hinanden, har en kæmpe værdi.

Susannah Ruth Gordon

Susannah Ruth Gordon fra Wales sætter pris på det danske tillidssamfund.

Susannah på scenen

Susannah elsker at stå på scenen, og det fik hun rig lejlighed for til skolens performanceforestilling lige før efterårsferien.