Svømmepigen Caroline gik fra det våde element til de skrå brædder

09. maj 2017

Som inkarneret svømmepige har Caroline ofte været ude på dybt vand. Skrå brædder har derimod aldrig sagt hende noget. Overraskelsen var derfor stor, da hun stik mod sine egne og andres forventninger valgte teaterlinjen på Midtjysk.

Da Caroline Hyldig Thimm fra Herning startede på Midtjysk Efterskole var det med det faste fortsæt, at hun ville prøve noget nyt. Dog ikke at spille teater. Det kunne hun aldrig drømme om, og det stod helt nede i bunden på listen over ønskede linjefag.

- Jeg har ikke noget problem med at stille mig frem og fremlægge et emne, men at spille teater lå mig uendeligt fjernt. Det var helt sikkert det, jeg var mindst interesseret i, siger Caroline.

Hun var vældig glad for linjerunden, hvor man kommer rundt på alle seks linjer, og prøver dem. Men på teater viste hun ikke det store engagement, og hun var ikke ked af at pjække nogle gange.

Valgte vandsport

Tro mod sin egen opfattelse af sig selv valgte hun da også vandsport, da hun skulle vælge linje. Det vidste hun, at hun var glad for, og hun var bange for at vælge noget, hun ville blive træt af. Men det blev hun alligevel. Træt.

- Jeg har svømmet flere gange om ugen, og jeg var sikker på, at vandsport var min linje. Det var det sikre valg, og her ville jeg føle mig tryg, siger Caroline.

For en stund havde hun glemt, at efterskolen jo netop skulle handle om at prøve noget nyt. Så da hun havde været på vandsport i et par måneder, søgte hun om lov til at skifte til teater. Muligheden opstod, og Caroline greb den.

- Teater har givet mig meget mere tro på mig selv. Der skal man arbejde sammen og kæmpe med andre end sig selv. Jeg snakker med nogle andre mennesker, og der er et fedt sammenhold, siger Caroline.

Hun synes, at det med at tage en rolle på sig og forsøge at få den til at leve på scenen, er meget udfordrende og noget helt andet, end at optræde som sig selv.

- Man træder ind i en rolle, hvor man ikke er bange for, at folk skal grine ad én - hvis det altså er det, der er meningen med rollen, siger Caroline, som selv synes, at hun har åbnet sig mere og har fået nemmere ved at stille sig op og sige noget til større forsamlinger.

Caroline Hyldig Thimm

- Teater har givet mig meget mere tro på mig selv. Der skal man arbejde sammen og kæmpe med andre end sig selv. Jeg snakker med nogle andre mennesker, har fået andre venner, og der er et fedt sammenhold, siger Caroline Hyldig Thimm.

Teater

Teaterlinjen boltrer sig i skolens egen teatersal, og laver forestillinger uden for skolen.