Thomas Blachman på Midtjysk

03. oktober 2018

X-faktor-aktuelle Thomas Blachman mener selv, at han er genial. Eller, at hans idéer er det. Nu kan du komme og afprøve ham og hans idéer om eksempelvis mere kreativitet i skolen. Det sker, når Thomas Blachman stiller op til debataften på Midtjysk Efterskole.

’Efterdønningerne af mit arbejde vil først kunne ses om 3-400 år’. Sådan siger det talende vandfald Thomas Blachman, som er kendt for alt andet, end at sætte sit lys under en skæppe.

Nu kommer han til Midtjysk Efterskole, hvor han stiller op til en slags debat- eller foredragsaften. Thomas Blachman kommer ikke med et manuskript og en powerpoint-præsentation. Han forventer at lade sig inspirere og måske provokere af publikum, og hvis det lykkes dem at trykke på de rigtige knapper, vil der helt sikkert komme en både underholdende og tankevækkende begivenhed ud af det.

Nådesløs dommer

Thomas Blachman er kendt og anerkendt jazzmusiker med adskillige Grammyer, som understreger hans musikalske talent. Han blev for alvor kendt, da han optrådte som nådesløs dommer på TV3’s Idols og DR’s X Factor. Med sine kontante udtalelser og gennemslagskraftige karakter blev Thomas Blachman omgående et samtaleemne i den danske befolkning.

Thomas Blachman har tidligere været initiativtageren bag pladeselskabet ManRec. I samarbejde med bl.a. Caroline Henderson og Kasper Winding har Thomas Blachman flere gange rykket milepæle i dansk musikhistorie samt opfattelsen af, hvad man kan, og hvad man ikke kan. Thomas Blachman har modtaget magasinet Nat og Dags Københavnerpris for årets plade.

Sammen med Torben Steno har Thomas Blachman skrevet oprørsbiografien “Det kolossale menneske”. Gennem skarpe pointer kalder han til et generationsoprør, som man ikke kan undgå at forholde sig til. Alt i alt er det en personlig fortælling hvirvlet ind i Thomas’ egne tankestrømme, hvor det er tydeligt at se, at han ikke et øjeblik tvivler på, at hans ideer er geniale.

Opråb til de unge

I september 2017 var Thomas Blachman aktuel med den lille bog "Længe leve den kreative masse – beføjelser til ungdommen", der er et opråb til de unge om at være kreative og komme op med nye idéer. I den foreslår Blachman blandt andet et fag som Idégenering, der skal integreres i folkeskolen.

Foredraget finder sted på Midtjysk Efterskole tirsdag 19. februar 19-21.

Det er arrangeret i et samarbejde mellem LOF Ikast/Brande, Ejstrupholm Håndværker og Borgerforening, Ejstrup Menighedsråd og Midtjysk Efterskole.

Entré: 150,- kr. tilmelding via LOF

Medlemmer af vennekredsen ved Midtjysk Efterskole har fri entré. Hvis du ikke er medlem, kan du blive det her.

Error loading Partial View script (file: ~/Views/MacroPartials/InsertUmbracoFormWithTheme.cshtml)
Thomas Blachman

Thomas Blachman er musiker, komponist og producer, men at han også kan tale, og har en mening om mangt og meget, ved vi fra hans rolle som dommer i X-Factor. Nu kommer det alsidige talent til Midtjysk Efterskole.