Tre drenge på slap line

10. november 2021

Teaterkoncert DK var navnet på forestillingen, som skolen opførte før efterårsferien, og alle elever havde en rolle. Hvis ikke på scenen, så bag scenen. Mød tre af dem.

Scenevante kan man måske ikke kalde dem, men helt uden erfaring med teater er de tre drenge, Milo, Nilas og Asbjørn , ikke. De gik til opgaven med et åbent sind. En som sanger, en skuespiller og en som lydmand.

Du kan godt

Milo Valentin Hauberg Smed fra Silkeborg kan godt lide at synge. Det har han altid kunnet og gjort.

- På efterskolen kan man få gjort nogle af de ting, man er god til, og vise, hvad man kan. Det styrker min selvtillid, og når der er nerver på, siger jeg til mig selv: Du kan godt. Jeg synes, det er spændende, at folk bliver sat sammen på forskellige måder. Jeg blev venner med nogle, som jeg ikke havde snakket med før.

- Det er dejligt, når folk klapper, og siger 'godt gået'. Jeg vil også gerne lave min egen musik, men jeg er ikke klar endnu. Jeg spiller ikke på instrumenter, så jeg tænker, at jeg vil købe nogle programmer til computeren, hvor man kan komponere musik.

Slap for at danse

Nilas Funder Brockdorff fra Odense har set rigtig mange amerikanske film, og drømmer om en karriere som skuespiller. Måske. I teaterkoncerten gav Nilas den blandt andet som Egon Olsen.

- Jeg meldte mig, fordi det lød sjovt, og så kunne jeg slippe for at danse. Det er første gang, jeg laver teater sådan i større stil. Det har været hårdt, og der har ikke været mange pauser.

- Jeg har set rigtig mange amerikanske film, og tænker, at det kunne være sjovt at være skuespiller. Men jeg ved ikke, om jeg vil gå den vej. Det med at rende til audition og den slags, ligger langt væk som et mål.

- Jeg har ikke så mange replikker, og jeg kunne godt have tænkt mig at tegne figuren mere op. Det var lidt frustrerende ikke at kunne det, men det var sjovt at se det hele gå op i en højere enhed. Der kom første styr på det hele lige før premieren.

Fedt, når det kører

For Asbjørn Bach Aaen fra Ry var det ikke helt nyt at rode med ledninger og mikrofoner. Han har før lavet lidt til nogle årgangsforestillinger, men ikke i så stor skala. Han bryder sig ikke om at stå på scenen, så opgaven i kulissen passede ham godt.

- Det var mange ting, der skulle sættes sammen, og vi havde med nogle store og dyre ting at gøre. Meget af udstyret kom først lige op til forestillingen, så vi brugte en del tid på planlægning og på at sætte computerne op.

- Lyden spiller en stor rolle, og en en vigtig del af oplevelsen. Vi var to drenge med kun lidt erfaring, og selvfølgelig var der fejl, men det var ikke nogen, publikum opdagede. Det er fantastisk, når det hele kører og folk klapper.

- Jeg tænker, at jeg gerne vil arbejde videre med lyd på skolen..

Tre teaterdrenge

Asbjørn, Nilas og Milo gav den gas i teaterkoncenten. Den ene som sanger, den anden som skuespiller og den tredje i kulissen.

Performance 2021

Alle elever har en rolle - eller flere roller - når der er performance på skolen.