Ualmindelig varm velkomst på Midtjysk

10. august 2020

Der var skruet godt op for varmen, da 145 nye elever ankom med deres forældre. Men det lagde ikke nogen dæmper humøret. Spændingen og forventningen var intakt.

Skolens idrætsplads var omdannet til festivalområde, hvor folk slog sig ned i de medbragte festival- og campingstole. Der sad  de i skyggen på rad og række og ventede på, at deres søn eller datter skulle få sig installeret på skolen. Og så kunne man jo lige så godt lade snakken gå.

- Vi ville da gerne have været med inde, men det giver god mening at blive uden for. Det er jo den verden, vi lever i nu, sagde forældrene til Mikkel Sigsgaard, som havde anbragt sig midt i sønnens oppakning, mens de ventede på hans roomie. De skulle guides ind samtidig af en lærer.

Alternativet ville være værre

Pragmatisme var den gennemgående indstilling hos dem, vi talte med. Coronaen skal holdes fra døren, og så må man jo indrette sig efter det.

- Alternativet ville være ingen efterskole, sagde Pia, som er mor til Sarah fra Fuglebjerg.

Hun var parat - omend noget nølende - til at kappe navlestrengen til datteren.

- Vi glemmer ofte, hvor store de er blevet, og at de kan meget mere, end vi tror, tilføjede hun.

Fulgte med udefra

Mias forældre fra Viborg var nogle af dem, der hang ind over vindueskarmen for at følge slagets gang inden for og måske give de sidste dessiner.

- Vi er ikke nervøse for noget. Mia er selvstændig, og hun er blevet taget godt imod af sin kontaktlærer, sagde de.

Heidi og HC fra Silkeborg tilbragte noget af ventetiden under et træ sammen med deres datter Liva. Hun var fattet og spændt på det nye.

- Det er jo noget andet end en almindelig skolestart, for vi skal bo sammen. Men heldigvis er alle lige nye, sagde hun.

Vi må tænke nyt

Imens havde flere forældre fundet paraplyerne frem. Ikke fordi, der var begyndt at regne, men for at skærme sig mod den bagende sol. For skolen var det en ny model, der skulle afprøves.

- Vi har vist aldrig taget imod et nyt elevhold uden for, sagde forstander Bo.

Men som han også bemærkede, så er det under kriser, at vi bliver mest kreative, for så skal man tænke nyt.

- Så skoleåret 2020-21 tegner til at blive særdeles kreativt, sagde han.

Liva 2020

- Det er jo noget andet end en almindelig skolestart, for vi skal bo sammen. Men heldigvis er alle lige nye, sagde Liva, her omgivet af sine forældre.

Mikkel 2020

Det giver god mening at blive uden for, sagde forældrene til Mikkel Sigsgaard, som sammen med sønnen havde anbragt sig oven i alle pakkenillikerne.