Unik mulighed for at prøve noget nyt

06. september 2020

Måske er du god til idræt eller musik? Men hvorfor nøjes med det, du allerede er god til? På Midtjysk får du en unik mulighed for at prøve noget helt nyt og opdage nye sider af dig selv. Det gør mere end halvdelen af eleverne.

En dag midt i november er 'store panikdag, hvor eleverne skal træffe et afgørende valg for resten af deres skoleår på Midtjysk. Hvilken linje skal det være? For mange er det et svært valg, for andre ligger det lige for. Faktum er, at rigtig mange vælger noget helt andet, en det, de troede, da de startede. Alle elever kommer på skift rundt på alle linjer i en periode på et par uger. Det er obligatorisk og en af årsagerne til, at mange vælger Midtjysk. De vil prøve noget nyt.

- Vi ser år for år, at næsten halvdelen af de elever, der starter, vælger noget andet, end det, de havde forestillet sig. Det kan vi se af vores målinger, og det bekræfter, at unge mennesker ikke er så fastlåste i deres valg af interesse, som man måske kunne tro, siger forstander Bo Thorup.

Den observation bekræftes af de valg, Niels, Puk og Mads traf på de afgørende dag i november.

- Jeg har valgt teater. Da jeg startede, troede jeg, at det skulle være vandsport eller musik. Men så viste det sig, at teater var sjovere, siger Niels, som også hedder Hansen og kommer fra Hedensted.

Han valgte de skrå brædder, fordi det var der, han syntes, at han havde det sjovest, og der, han ville kunne udvikle sig mest. Han synes, det er en virkelig god idé at prøve alle linjer.

- Måske får man en anden interesse, og finder ud af, at der er noget anet, man godt kan lide, siger han

Det svære valg

Puk Kleist, som kommer fra Sisimut på Grønland, besluttede sig også for teater. Hun havde ellers tænkt sig, at hun skulle på kunst.

- Jeg kan godt lide at udfolde mig kreativt, og jeg har valgt teater, fordi jeg gerne vil opleve noget nyt og anderledes, siger hun.

Hun syntes det var et svært valg, fordi, alle linjerne var spændende at prøve. For Mads Vestergaard Svendsen fra Herning var valget ikke så svært. Det blev idræt, efter at han havde flirtet med tanken om friluftsliv som linje.

- Jeg kan godt lide at bevæge mig og dyrke sport. Da jeg startede tænkte jeg på idræt, men jeg var meget på det der med at prøve alle linjerne. Jeg var ikke helt sikker på, om jeg ville bruge resten af mit efterskoleophold på idræt, siger han.

At man skal igennem alle linjerne gør, at man måske mister lidt tid, men det åbner til gengæld dine øjne for alle de gode ting, der er i de andre linjer, mener han.

- Jeg blev helt vildt overrasket over, hvor fedt det var at sidde ved bålet om aftenen på friluftsliv og lave ingenting, eller hvor fedt det var i vandsport at komme i skoven efter svømmehallen, siger han.

(Publiceret første gang 18.12. 2017)

Unik mulighed for at prøve noget nyt

Hvordan er det at have et barn på Midtjysk

Forældre til elever på Midtjysk kommer også på arbejde. Hør, hvad en række forældre har oplevet.