Uvished blev erstattet af håndgribelighed

12. januar 2023

Det mest skræmmende for de fleste kommende elever er uvisheden. På nye elevers aften kommer der ansigter på de kommende kammerater, og det gør det mere håndgribeligt, mener en nuværende elev.

Når Mads Nørgaard fra Ry skal tænke tilbage på første gang, han var sammen med sine dengang kommende kammerater til nye elevers aften, er det med en klar fornemmelse af, at det tog lidt af trykket.

Han havde gjort sig umage med det rigtige tøj og de rigtige sko.

- Man vil jo gerne gøre et godt førstehåndsindtryk. Der var en masse mennesker og kaos, og det var helt syret at tænke, at mange af dem skulle blive mine bedste venner, siger Mads i dag.

Var lidt akavet

Han husker, at der var forskellige øvelser, som skulle hjælpe de kommende elever med at lære hinanden at kende.

- Det var lidt akavet, for man vil jo nødigt falde igennem, husker han.

Mads gjorde sig umage for at lære nogle af de andres navne.

- Jeg gik vel efter nogle, som lignede mig selv, eller som jeg tilfældigt kom i nærheden af, siger han.

Tog lidt af uvisheden

Der blev udvekslet kontaktoplysninger, og efterfølgende var der snappen og chatten frem og tilbage mellem de nye bekendtskaber.

- Det var rart at få ansigter på de forskellige. Det mest skræmmende ved at starte på efterskole er uvisheden. På nye elevers aften blev det hele mere håndgribeligt, og det tog noget af trykket, siger Mads.

En del elever giver udtryk for decideret bekymring før skolestart. Sådan husker Mads det ikke i dag.

- Jeg var ikke bekymret, men spændt, siger han.

Mads Nørgaard

Mads Nørgaard tænker tilbage på nye elevers aften som en god anledning til at få taget noget af uvisheden bort.

Hvis jeg siger Midtjysk Efterskole - hvad siger du så?

Hvis jeg siger Midtjysk, hvad siger du så?