Vi er her stadig sammen

11. februar 2021

To dage i februar har alle lærere på Midtjysk Efterskole været landet rundt på hjemmebesøg hos deres isolerede kontaktelever. Som et lys i mørket drog de rundt og fik glade smil med hjem.

Trods bidende kulde udenfor, var der megen varme at mærke, da lærerne fra Midtjysk tog rundt for at besøge deres kontaktelever på hjemmebanen. Det blev til mange gå-ture, snakke, kaffe - og fastelavnsboller.

Samstemmende forlyder det fra alle, at det har været det hele værd, og at de blev bekræftede i, at nok er eleverne adskilt fysisk, men sammenholdet er intakt.

Dejligt at se eleverne i øjnene

- Det har været dejligt at se eleverne i øjnene uden skærm imellem. Og også fint at møde de forældre, der var hjemme. Selv om det selvfølgelig er lidt mærkeligt at stå der på dørtrinnet, uden at kunne komme ind, siger Jonas Maagard, som vi fangede på vej gennem snevejret.

Han tænker, at besøgene har været et lille lysglimt i mørket. Også Jane Homan var glad efter sin tur rundt i landet. Efter besøg hos otte elever konstaterer hun, at de har det godt trods omstændighederne. Men at de savner skolen.

- Ikke nødvendigvis de store særlige begivenheder, men bare det at sidde sammen og spise, eller det at sidde i en klasse, siger hun.

Ind på elevernes arena

Flere af lærerene bemærker, at det at besøge eleverne på deres egen hjemmebane har givet grobund for nogle andre snakke, end dem, man har på skolen. Mange elever havde forberedt en tur rundt i nabolaget, hvor de kunne fortælle om deres liv og opvækst.

- Man træder ind på deres arena, og det giver en anden forståelse for, hvad de kommer af, og hvad der har formet dem, siger Jane Homan.

- Man mærker en anden nærhed, og føler sig forbundet igen. Det er jo noget af det, vi arbejder med til daglig, men som ikke rigtig kan blive udfoldet gennem en skærm.

Fik læsset lidt af

Louise Gammelgaard oplevede, at eleverne fik læsset lidt af deres frustrationer af.

- De er ved at være trætte af at sidde hjemme med deres forældre og søskende som eneste selskab, så vi kunne snakke lidt om, hvad de kunne gøre for at holde ud, siger Louise.

Nogle elever var glade ved udsigten til en vinterferie, hvor der ikke er undervisning og aktiviteter på nettet, mens andre var lidt skræmte.

- Det var lidt usædvanligt, at nogle sagde, at de ikke orkede at holde vinterferie, siger Jane Homan.

TdK 1

Lærernes tur rundt til deres kontaktelever blev løbende dokumenteret via Instagram

TdK, 2
TdK, 3