Vi gør rent med et smil

12. august 2020

Rengøring behøver ikke bare være en sur pligt. Det kan også være et nærmest bevidsthedsudvidende indslag, hvor man tager ansvar for sig selv og hinanden. Det var nogle af ordene ved årets varme velkomst til nye elever.

- Vi skal holde afstand og spritte hænder, og vi skal gøre rent. Men i stedet for at opfatte det som en sur pligt, vil vi arbejde med at gøre det til en lles opgave at lære at gøre rent, og at tage ansvar for det, sagde forstander Bo Thorup blandt andet til en storsvedende forsamling af 145 nye elever og deres ikke mindre svedige forældre.

De havde på det tidspunkt allerede opholdt sig længere tid på en overophedet idrætsplads. I skyggen og under paraplyer. Men alligevel, varmt var det.

En dyd af nødvendigheden

- Medansvar, kalder vi det. Hvis I er med på at det også er jeres ansvar kære elever, så kan det jo være at vi kan undgå smitten og derved undgå at skulle sende jer hjem. Det har I jo nok fået nok af før ferien, og derfor håber jeg, at I er motiverede til at gøre en ekstra indsats, fortsatte han.

- Lad os gøre en dyd af nødvendigheden, og tænke på, at en lille indsats med kost og spand - og en lille smule sprit kan være med til, at vi alle er trygge og glade. Vi får ændrede vaner, og det fører til en ændret adfærd, og lige pludselig er det bare ’sådan vi gør’.

Tag fat i dig selv og din sidemand

Og mens forstanderen nu havde talt sig varm (!) på det med arbejde, kom han også ind på det arbejde, der forestår hver enkelt med at få en godt efterskoleår.

- Det er et arbejde, der kræver, at du selv tager fat. At vi hver især tager fat i os selv. Og det kræver mod at blive ved. Det er ikke alle, for hvem det hele lykkes første dag eller efter en måned. Mange af jer vil få en fest hele året, mens andre må slide for at få sig selv til at leve sammen med andre i et helt år, sagde han.

Det kræver mod

Også viceforstander Helle Nørregaard kom ind på det med mod. Det er ofte noget, Midtjysk bryster sig af at generere masser af blandt eleverne.

- I viser stort mod ved at komme. Vi ved, at for mange af jer er det mærkeligt og grænseoverskridende, og måske har man også været i tvivl. Men I er her, fordi udsigten til noget nyt, spændingen og glæden, har vundet over tvivlen. Måske flyver tankerne gennem jeres hoved: Får jeg nye venner? Opdager de mine fejl? Og vil de så stadigvæk være venner? Hvordan mon jeg skal være?

- Jeres mod til at komme er sandsynligvis båret af jeres forventninger om, at det hele nok skal blive fedt, at I vil møde nye venner, finde et andet sammenhold, at I vil opleve ting, I længes efter og ikke troede fandtes. Det kan være legende let og hundesvært at flytte ind og arbejde på, at alle kan få et fantastisk fællesskab, sagde hun og tilføjede noget om en tendes i tiden: Ensomheden foran skærmen.

At blive en del af det fysiske fællesskab

- Der tales i tiden meget om, at I unge har sværere ved at indgå i fysiske fællesskaber, fordi I bruger meget af jeres tid foran computer, telefon, IPads. Vi oplever, at mange i stigende grad har brug for hjælp til at lære, hvordan man bliver en del af et fysisk fællesskab. Mange af jer har udfordringer og sårbarhed med i bagagen. At komme til at kende hinandens forskelligheder, styrker og svagheder er et arbejde, hvor vi skal hjælpe hinanden.

- Den hjælp er vi ret gode til at give her på Midtjysk - hvis vi selv skal sige det, sluttede hun.

Paraply 3

Forældre måtte væbne sig med tålmodighed og for nogles vedkommende paraplyer for at udholde varmen på skolens idrætsplads. Men humøret fejlede ikke noget.

Ventetid i varmen

Ventetiden blev tilbragt i skyggen på lange rækker og medbragte festivalstole. Det 'lille farvel' var allerede godt i gang, for eleverne måtte selv installere sig på deres værelser uden hjælp fra far og mor.