Vi keder os hver for sig og sammen

19. marts 2020

Dagene bliver længere. Både ude og inde. Elever sidder hver for sig, og de keder sig, men de er gode til at holde kontakten. Mød Jonas og Sasha.

Hjemme hos Jonas Friis Søndergaard i Hadsten står den på spil i drengegrupper mellem undervisning og lektier. Og så selvfølgelig alle de huslige pligter.

- Mine forældre siger, at jeg skal ud og have frisk luft, så det skal også klares, siger Jonas.

Han er sikker på, at det kommer til at gå, men også bange for, at perioden skal blive længere, end de to uger, der foreløbig er lagt op til. Til gengæld ser han frem til, at det slutter.

- Skolen vil helt sikkert gøre alt for, at vi får indhentet noget af det, vi nu går glip af, siger han.

Alle i samme båd

Også Sasha Hau Hoffmeister, som sidder med dynen trukket godt op om ørerne i sit hjem i Aarhus, er fortrøstningsfuld.

- Det er kedeligt og ensomt. Men så længe jeg kan holde mig i gang med noget, går det.

Sasha går i musiklinjen, og hun har lånt et klaver med hjem, så hun kan øve sig på det. Men om aftenen trænger kedsomheden sig på, for så mangler fællesskabet og aftenaktiviteterne. Film og serier kan ikke erstatte samværet på skolen, mener hun. Så langt fra. Det kan kontaktgruppemøder over nettet heller ikke, men hun synes alligevel, at det godt kan fungere.

- Vi er gode til at spørge ind til hinanden og skrive sammen. Stemningen i blandt os er god, siger Sasha.

Hun er smerteligt bevidst om, at afbrydelsen kommer til at betyde en del for fællesskabet, men hun føler også at det er intakt endnu.

- Vi er kede af det sammen. Alle er jo i samme båd, så man er ikke alene, siger hun.

Sasha Hau

Sasha Hau Hoffmeister synes det er kedeligt og lidt ensomt at være hjemme. Men kontakten til kammeraterne er god over nettet på forskellige måder.