Vi laver efterskole på computer

18. januar 2021

Selv om gangene på Midtjysk Efterskole står rungende tomme, så bliver efterskolelivet i et vist omfang levet online ude i de mange hjem.

Madlavning. Fællessamling. Godnatlæsning. Selfieløb. Jeopardy. Kahoot, Kreaaften. For ikke at nævne undervisning og terminsprøver. Alt det, man ikke lige umiddelbart ser, men som foregår alligevel. Lidt på trods, kan man sige. For efterskolelivet, det skal fortsætte.

- Det er vigtig at holde fast i nogle af de ritualer, vi i det daglige bruger til at styrke fællesskabet. De mange forskellige aktiviteter er designet, så eleverne får en oplevelse af efterskoleliv hjemme ved computeren, siger viceforstander Helle Nørregaard.

- Alle vil jo hellere sidde sammen på skolen, men aktiviteterne i den lukkede Facebookgruppe giver os en følelse af efterskoleånd og at være en smule i fællesskab med hinanden, mener hun.

Elever får det til at fungere

Og det ser ud til at virke. Hjemme hos Maja Overgaard Andersen er computer og telefon blevet et endnu vigtigere omdrejningspunkt, end det var før.

- Man prøver at få hverdagen til at fungere, og det hjælper, at skolen laver forskellige aktiviteter. Så får vi da en lille smule efterskole, mener Maja.

Hun er flittig deltager, når der bliver lagt noget op på Facebookgruppen, som man kan deltage i.

- Vi har skabt et rigtig stærkt fællesskab hen over efteråret, da vi var på skolen, og jeg tror ikke, at det lider skade af denne adskillelse. Men jeg tror, at flere ville miste håbet, hvis ikke der var de fællesaktiviteter, siger hun.

Mere åben skole

Mens en del af aktiviteterne på nettet er gamle kendinge som kontaktgruppemøder, undervisning og godnatlæsning ved sengetid, bliver der også opfundet nye aktiviteter, som kun kan finde sted virtuelt.

Det er for eksempel et selfieløb, hvor kontaktgrupper dyster mod hinanden i at tage de fedeste selfies. For eksempel giver det 25 point at tage en selfie sammen med en ko, mens det giver 50 point at tage et sammen med en præst og hele 75 point i bonus, hvis man laver en video af en god gerning.

- Rigtig mange er med, og det er spændende at opleve, hvor stor betydning det også har for andre. Facebookgruppen er kun åben for årgangens elever, men deres forældre og søskende kan også kigge med, og på den måde bliver skolen paradoksalt nok mere åben, end den ellers er, siger Helle Nørregaard.

Og tilføjer, at det jo gælder om at finde det positive i situationen.

Dækket op med Bo

Midtjysk er med i hverdagen. Her er der dækket op til middag med Bo.

Torkild med mad

Madlavning ved komfuret derhjemme og med køkkenet på Midtjysk som 'tv'køkken' bliver elevernes livretter sat på bordet.