Viggo skabte et nyt billede af sig selv

30. august 2024

Viggo Maribo Gaardsted var - ifølge eget udsagn - meget inde i sig selv, da han startede på Midtjysk. Men han brød ud, og så et helt andet billede.

Det kan være svært at begynde på efterskole, hvis man har lukket sig lidt inde i sig selv. Sådan var det for Viggo Gaardsted. Han havde det svært med at lade sig opsluge af det store fællesskab.

- Jeg havde været mentalt nede et stykke tid, jeg havde det med at grave mig ind i mig selv, var meget alene og meget træt, husker Viggo.

Men han kunne hurtigt konstatere, at det ikke er foreneligt med et efterskoleliv og heller ikke meningen med et efterskoleliv.

Ingen vej udenom

- Her bliver man 'tvunget' til at være sammen med nogen hele tiden, og så er der jo ikke nogen vej udenom, siger han.

Desuden fandt han nogle, som var i samme situation, og så hjalp det at snakke med dem.

Viggo fik, blandt andet også ved hjælp af nogle snakke med skolens tilknyttede psykolog, lært at fokusere på det, han kunne ændre.

- Jeg kan ændre på, hvordan jeg håndterer situationer, hvor jeg ellers ville pakke mig ind i mig selv. Det har hjulpet meget, fortæller Viggo.

Pusterum i musikken

Og så er der jo musikken. Den kan bruges både som socialt samlingspunkt, og til at skabe sig selv et pusterum.

- Når jeg sidder alene med min guitar, kan jeg trække mig lidt tilbage, lukke verden ude og lade op. På den måde er musikken blevet en del af min identitet, siger Viggo, som har optrådt med både sang og spil.

- Jeg havde ikke lige set det komme, og det var meget nervepirrende. Jeg var ved at kaste op af skræk. Men det gav det fedeste adrenalin-kick. Et kick, han vil forfølge i fremtiden blandt andet ved at indspille egne ting, og ved at spille sammen med vennerne.

Viggo oplever, at han har fået meget mere styr på sig selv, og nu er han klar til endnu et efterskoleår på en anden efterskole.

Viggo Gaardsted

Viggo skabte et nyt billede af sig selv i løbet af året på Midtjysk Efterskole. - Jeg er blevet mere moden. Det billede, jeg havde af mig selv ved starten, ligner ikke det jeg er nu, siger han.