Vild jobjagt på Midtjysk

08. november 2017

23 forældre har sagt ja til at bruge en dag på at føre jobsamtaler med skolens elever. Ca. 140 samtaler om 140 job. Eleverne har skrevet ansøgninger, og de bliver kastet for løverne som ved en rigtig jobsamtale. Jobsamtalerne er en ny måde at gøre eleverne parate til arbejdsmarkedet.

Fredag 9. november vil Midtjysk Efterskole summe af en hektisk jobjagt, som bliver skudt i gang allerede fra morgenstunden. I løbet af dagen vil der blive gennemført ca. 140 jobsamtaler.

Eleverne har alle skrevet en ansøgning i forbindelse med deres såkaldte OSO-opgave, som handler om at gøre dem parate til at komme videre med en ungdomsuddannelse og senere beskæftigelse. De har også skrevet deres CV som en del af jobansøgningen.

- Eleverne skal forestille sig, at de er nyuddannede og skal ud at søge job, siger Nanna Kjelstrup Birkkjær, som er én af skolens vejledningslærere.

Hun tilføjer, at skolen har haft en mor ude at fortælle om det at søge job og få adgang til en jobsamtale, så eleverne er blevet godt klædt på, mener hun.

Og som ved rigtige jobsamtaler, sidder der flere med til samtalen. Foruden forældrene, er der en lærer og tre kammerater fra den jobsøgendes kontaktgruppe, som har roller som tidtagere og som stiller uddybende spørgsmål. At det er kammerater fra kontaktgruppen skal være med til at gøre den til tider nervøse jobansøger mere tryg.

Vigtigt at være forberedt

Eleverne har sat sig godt ind i, hvad det specifikke job kræver, og de har forberedt sig grundigt på at kunne svare på spørgsmålene fra den måske kommende chef.

- Eleverne glemmer, at alle er ’sikret et job' på forhånd, og der går lidt sport i at overbevise panelet om, at netop de skal have jobbet. Det viser erfaringerne fra sidste år, hvor vi holdt jobsamtaler på den her måde for første gang, siger Nanna Kjelstrup Birkkjær, som er én af skolens vejledningslærere.

Hun er meget glad for at så mange forældre vil afsætte en hel dag for at hjælpe med at gennemføre de mange samtaler. Blandt forældrene er nogle, som også til daglig i deres job sidder med ansættelser og rekruttering af medarbejdere.

- Gennem øvelsen finder eleverne forhåbentlig ud af, at det er vigtigt, at være godt forberedt. Og så får de feedback, så de ved, hvor de skal sætte ind, når de skal ud i det virkelige liv og søge job, siger Nanna Kjelstrup.

Jobsamtale, koncentration

23 forældre har sagt ja til at stille op som chefer for en dag. I jobsamtalerne deltager foruden ansøger og chef, en lærer og nogle elever fra den pågældende elevs kontaktgruppe. (Billede fra 2016)

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.