Zenia og Yasmin lærte et bo sammen

26. juni 2022

Zenia og Yasmin syntes, de var meget forskellige, da de blev ført sammen på samme værelse. Det virkede ikke. Men det kom det til.

Der opstod ikke nogen form for musik, da Zenia Lodahl fra Tarm og Yasmin Nymark fra Fanø så hinanden i øjnene som værelseskammerater for første gang. De deler de to sidstepladser i alfabetet, men eller havde de ikke noget til fælles.

Hårdt presset vil de gerne indrømme, at de hver for sig ikke var lige det, de havde regnet med.

- Yasmin kommer fra en helt anden baggrund, end mig, og hun var den type, jeg undgik, siger Zenia.

'Diva-agtig'

Over for det kan Yasmin huske, at hun tænkte, at Zenia var 'lidt diva-agtig' uden at kunne uddybe, hvad det betyder.

De to var i hvert fald meget forskellige, syntes de selv, og de snakkede ikke sammen.

- Vi snakkede med nogle andre, i stedet for at lære hinanden at kende, husker Zenia.

Trivedes ikke

Begge forsøgte at forholde sig neutralt over for hinanden, men det gik ikke i længden. De trivedes ikke og syntes ikke, at de kunne være på værelset. Det varede til jul, hvor de var direkte sure og irriterede på hinanden og helst undgik hinanden.

Hvilket kan være svært på et lille værelse, og også førte til, at de legede med tanken om at skifte værelse.

- Men så skulle vi jo til at have nye roomies, og så besluttede vi, at vi hellere ville prøve at få det til at fungere, fortæller de to, som fik hjælp af deres kontaktlærer.

- Vi aftalte, at vi skulle være mere positive og give hinanden plads. Blandt andet skulle vi huske at sige godnat til hinanden, fortæller de.

Giv hinanden en en chance

Den nye strategi gav pote. I forbindelse med den almindelige rotation mellem værelserne, fik de to piger et værelse uden 'shitmaides', altså hvor de ikke skulle dele bad og toilet med andre. Så havde de kun hinanden, og blev gode venner.

- I dag deler vi rimelig meget med hinanden. Hvis vi har en dårlig dag, snakker vi om det og hjælper hinanden, siger de.

De har lært at man skal give hinanden en chance og acceptere hinanden, selv om man er forskellige.

- Hvis vi ikke havde arbejdet med det, var vi endt i et værelsesbytte, mener Zenia og Yasmin, som ikke var helt forberedte på, hvor tætte, de skulle være på værelset.

Efter efterskolen starter de to i hver sit gymnasium i henholdsvis Tarm og Esbjerg, og de er sikre på, at de vil komme til at snakke sammen også i tiden, der kommer.

Zenie og Yasmin

Det spillede  ikke rigtig for Zenia og Yasmin, som var blevet anbragt på værelse sammen. De ville gerne bytte roomie, men i stedet bed de tænderne sammen - sammen - og kom videre.