46754321704_9851307310_z.jpg

Fællesskabet først

Midtjysk er en efterskole, hvor der skal være plads til alle. Derfor tæller fællesskabet nogle gange mere, end hensynet til den enkelte.

Når danske forældre bruger penge på at sende deres barn på efterskole, håber de, at barnet bliver rustet fagligt. Men de to vigtigste mål med opholdet er i forældrenes øjne, at barnet dels får venskaber og minder for livet, dels lærer at tage ansvar for fællesskabet.

Det viser en undersøgelse, som Efterskoleforeningen har lavet blandt 1779 repræsentativt udvalgte forældre til efterskoleelever. Her placerer henholdsvis 75 og 72 procent af forældrene venskaber og ansvar for fællesskabet blandt de tre vigtigste.

Efterskolens kerneværdier

- Det er meget livsbekræftende og opmuntrende, at forældrene efterspørger noget, der i den grad er efterskolernes kerneværdier, nemlig den demokratiske dannelse. Selvfølgelig håber forældrene, at deres eget barn bliver mere robust og selvstændigt, men det er vel at mærke i forhold til at kunne begå sig i et mangfoldigt fællesskab af unge, siger Bjarne Lundager Jensen, direktør i Efterskoleforeningen.

Han vurderer, at en del forældre har lidt dårlig samvittighed over at have 'curlet' og forkælet deres børn for meget, men på 9. eller 10. klassetrin vil rette lidt op på tingene ved at sende deres barn til en skole, hvor man ikke kun skal lave sit skolearbejde, men også hjælpe til i køkkenet og med rengøringen.

Den enkelte i fællesskabet

- Vi vil gøre alt for at skabe de bedste rammer for vores elevers personlige og faglige udvikling, men det er umuligt for os at leve op til alle individuelle forventninger, siger viceforstander Helle Nørregaard om fællesskab og den enkeltes rolle på Midtjysk Efterskole.

- Det er det enkelte menneskes udvikling i fællesskabet, der tæller. Så når vi taler med jeres barn, holder vi altid fællesskabets spejl op.

Det betyder for eksempel, at individuelle hensyn af og til må vige for hensynet til fællesskabet.

- Den højt besungne dialog, som vi dyrker meget her på Midtjysk, foregår primært mellem den unge og os. Sådan må det være, hvis man vælger at sende sit barn på Midtjysk, mener hun.

I mål med egne beslutninger

Hun tilføjer, at det er skolens erfaring, at den unge oplever den største frigørelse og personlige udvikling, hvis han eller hun kommer i mål med egne beslutninger.

- De får flere brikker til et bedre selvværd, siger hun

- Vi ved, at mange unge skal lære at være i fællesskaber, og at prioritere fællesskabet før sig selv. De udvikles af at se sig selv i samspil med andre. Men vi ved også, at de skal have hjælp til det, og det er det primære i vores arbejde, mener hun.

46754321704_9851307310_z.jpg

Nogle gange må individuelle hensyn vige for fællesskabet.

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole?

Hvorfor valgte I Midtjysk Efterskole? Det spurgte vi en række forældre om, den dag de hentede deres barn for sidste gang.