46754451234_96f7b02b3c_z.jpg

Forældre på efterskole

Håndklæde, tjek. Tandbørste, tjek. Det er nemt at følge pakkelisten, når man skal afsted på efterskole. Men mange får ikke talt om det, der kan være svært, når den unge flytter hjemmefra for en tid.

- Der er noget, der er jeres arbejde. Og der er noget, der er vores. Jeres arbejde er blandt andet at få adskillelsen fra jeres barn til at fungere, siger viceforstander Helle Nørregaard.

Hun peger på, at løsrivelse er nødvendigt for den unges arbejde med at blive et selvstændigt individ, klar til at indgå i et forpligtende fællesskab.

- Sådan havde vi det også med vores forældre. Der var bare ikke lige en telefon eller en computer i nærheden, mener hun.

I dag er der rigtig mange muligheder for at kommunikere, og det er ikke nødvendigvis godt for løsrivelsen. Forældre kan for eksempel blive bekymrede over en kort sms, hvor sammenhængen og baggrunden ikke kommer med.

- I skal som forældre arbejde med at hjælpe og beskytte jeres barn, og samtidig lade ham eller hende udforske sig selv i det nye efterskoleliv, siger hun.

46754453464_a52173b3de_z.jpg

Der var kø hele vejen ned langs 'Dialogens Vej' på nye elevers aften.

Hvordan er det at have et barn på Midtjysk

Forældre til elever på Midtjysk kommer også på arbejde. Hør, hvad en række forældre har oplevet.