Velkommen til 'det lille farvel'

Når dit barn skal starte på Midtjysk, starter også en ny fase i dit og dit barns liv. 'Det lille farvel' kalder psykolog Maria Lægsgaard den tid, I nu går i møde. Og det kan være en god idé at forberede sig på den, siger hun.

Det kan være en overvældende oplevelse for et ungt menneske at starte på efterskole. Men forældre kommer populært sagt også på efterskole, og kan blive udfordret på følelserne.

- De kan spænde over glæde, spænding, nysgerrighed, angst, smerte, sorg og længsel. Vi rummer alle de forskellige følelser, men nogle vil for det meste være mere fremtrædende end andre, og de vil ofte være blandede, siger Maria Lægsgaard Kristensen. Hun er psykolog, og tilknyttet Midtjysk Efterskole som konsulent.

Den iboende angst for at blive adskilt fra sit barn bliver tydelig og konkret, når efterskolen kalder. Og alle føler noget.

Tag snakken

For familien er den kommende adskillelse en oplagt mulighed for at reflektere over, hvordan den unge hidtil har klaret at være væk fra forældrene i længere tid.

- Tag en snak om de reaktioner, den unge kan forvente at få med udgangspunkt i de erfaringer med adskillelse, som I har, siger Maria Lægsgaard.

Hun peger på, at nogle unge er 'festaber', som er født ind i sociale fællesskaber, og tager det som en leg. For andre er det nyt og utrygt.

- Hvordan plejer dit barn at reagere, og hvilke signaler hos sig selv skal den unge være opmærksom på. Viser den unge tegn på, at han eller hun isolerer sig eller tegn på usikkerhed? Når man skal møde nye mennesker i nye sammenhænge, er den slags følelser helt normale, mener Maria Lægsgaard.

Her vil det være en god idé at lytte efter egne og andres signaler. Måske har man brug for en pause, og for at vide, hvor man man så søge hjælp.

- Processen med at lære hinanden at kende på godt og ondt bliver speedet op i den første tid af et efterskoleophold. For nogle er det hårdt ikke at kunne skjule sig, som man måske plejer. Men alle er spændte, og alle gør deres bedste, siger Maria Lægsgaard.

Du bliver konsulent

Den omsorg, du hidtil har kunnet give dit barn direkte i det daglige, skal du øve dig i at give mere inddirekte.

- Du bliver en slags konsulent i den unges liv, og skal følelsesregulere på afstand. Det hjælper at vise den unge tillid og forståelse. Eleven og skolen skal sammen finde en løsning på de problemer, der måtte opstå, siger Maria Lægsgaard.

Og tilføjer, at det også er en god idé at opmuntre den unge til selv at finde løsninger på skolen, og hjælpe med at formulere spørgsmål eller emner, som han eller hun kan tage op med kammerater eller voksne på skolen.

- Hvis den unge ser verden meget sort/hvidt, så hjælp den unge med at se nuancerne. Det er ikke hele verden, der er imod én.

Maria Lægsgaard ser et efterskoleophold som en fin mulighed i at øve sig i den svære adskillelse.

- Du som forælder skal  give afkald på en del af din hidtil vigtige funktion som følelsesregulerende og nær voksen til barnet. Der hvor relationen har været ekstra tæt, er der et stykke følelsesmæssigt adskillelsesarbejde, der skal foretages. Efterskolen er en fin mulighed for det, slutter Maria Lægsgaard.

_C0P0544.jpg

Maria Lægsgaard.jpg

- Nogle bliver meget bekymrede, mens andre negligerer det. Det er helt almindelige måder at reagere på, siger Maria Lægsgaard, som er psykolog og tilknyttet Midtjysk Efterskole som konsulent.

Hvordan er det at have et barn på Midtjysk

Forældre til elever på Midtjysk kommer også på arbejde. Hør, hvad en række forældre har oplevet.