Alle var nok lidt nervøse

Vi mødte forældre og nye elever, og der var nervøsitet at spore i begge lejre. Nok mest blandt eleverne, som for fleres vedkommende syntes, det hele var lidt akavet.

- Men det var rart at opdage, at de andre også var nervøse, siger Freja da vi fanger hende i spisesalen efter at hun har været igennem både sang, dans og navneleg.

Freja, som kommer fra Juelsminde, glæder sig mest til at komme hjemmefra og møde nye venner. Hendes forældre, Trine og Nick, glæder sig til at få en mere selvstændig pige ud af opholdet på Midtjysk, hvor Nick i øvrigt selv var elev for mange år siden.

- Hun bliver vild med det, lige som jeg selv var det. De første 14 dage forandrede min personlighed, siger farmand, som ikke har lagt pres på Freja for at hun skulle vælge Midtjysk.

- Men det er da fedt, at hun har valgt den, siger Nick.

Thea er klar

Karina og Mikkel fra Silkeborg er overbeviste om, at deres Thea er klar til efterskolen.

- Hun går rundt med forventningens glæde, og vi regner ikke med at komme til at høre ret meget fra hende, siger de.

De mener ikke, at Thea kender til hjemve, men selvfølgelig kan der ske så meget.

- Det værste vil være, hvis andre får skabt nogle relationer, som hun ikke kommer med i, men så gælder det om at være åben, mener de.

På sin side er Thea ikke så nervøs for den del.

- Jeg er god til at snakke med andre mennesker, siger hun. Hun valgte Midtjysk på grund af den gode stemning, og hun har ikke kigget på andre efterskoler.

Både de nye elever og deres forældre, som vi talte med var tilfredse med aftenens arrangement.

- Det er godt at få sat ansigter på, siger Freja og Thea, som syntes, at dansen var det sjoveste ved aftenen.

- Der grinede vi alle sammen, siger de.

Freja, nye elevers aften

Freja fra Juelsminde nåede at snakke med flere, og fandt ud af, at de have noget tilfælles. Blandt andet at de var lidt nervøse.

Thea, nye elevers aften

Thea fra Silkeborg fik etableret relationer til i hvert fald to andre. Hun mener ikke, at hendes forældre kommer til at høre så meget fra hende i løbet af skoleåret.

Trine og Nick

Trine og Nick, som er forældre til Freja, håber, at Freja finde nogle gode fællesskaber, og tror, at hun bliver mere selvstændig og omsorgsfuld.

Karina og Mikkel

Karina og Mikkel, som er forældre til Thea, tror ikke, at Thea får meget tid til at savne dem derhjemme.