Om at træffe et valg

Undersøgelser viser, at det er de unge selv, der vælger at komme på efterskole. Men hvor konsekvent er valget? Det gik forstander Bo blandt andet ind i i sit oplæg.

Når man har valgt at tage et år på efterskole, har man også fravalgt noget andet. Mange shopper rundt på nettet for at finde den helt rigtige efterskole, før det endelige valg.

- Men hvad betyder det at træffe valg for jer i jeres familie, og lægger I en værdi i det at gennemføre sine beslutninger, spørger forstander Bo Thorup.

Han vil gerne have forældrene til at diskutere, om det er OK at melde fra, når man først har meldt sig til. Om det er OK at give efter og træffe et nyt valg.

- Jeg vil gerne have jer til at reflektere  over, hvor langt, I vil gå, for at jeres barn skal være på en efterskole. Det gør ondt at afbryde et ophold både for eleven og for fællesskabet på skolen, siger han og tilføjer:

- Hvis I ikke tror, I kan være i det med jeres unge - så træf en anden beslutning. Vi kan ikke vide, hvordan det bliver for netop jeres unge, men det er godt at tage en snak om, at I har truffet valget, og at det skal gennemføres, sagde han.

47477786881_0d129a1042_z.jpg