At træffe et valg

Det er nemt at følge pakkelisten og sætte flueben. Det er langt sværere at få gode snakke om det, der kan være svært og det vi skal stå ved, sagde Bo Thorup blandt andet i sit indlæg om de svære valg.

Tal viser, at det er de unge selv, der vælger at komme på efterskole.

Nogle unge gør det, fordi efterskole har høj status, og det giver noget at sige, når familien spørger, hvad man skal næste år. Er det den unge, der har valgt og derefter jer? Eller er det omvendt? I har måske shoppet rundt på nettet og besøgt og fundet det helt rigtige sted for den unge og jer. Det skaber jo nogle forventninger.

Hvad betyder det valg i jeres familie? Hvad betyder at træffe valg i jeres familie – er det en værdi at gennemføre sine beslutninger? Er det Ok at melde fra, efter man har meldt til?

Skal vi blive ved det valg, vi træffer? Hvornår er det for svært? Hvornår giver vi efter? Hvornår kan vi bare træffe et nyt? Hvordan stiller vi den unge, når vi giver efter for valg? Hvilken indflydelse har det på jeres beslutninger om det er den ene eller anden. Hvor konsekvent er valget?

Og når vi før talte om de generelle udfordringer ved at være ung i udvikling, synes jeg I skal give det en tanke, hvor langt I vil gå, for at jeres barn skal være på efterskole. Og valget skal træffes nu.

Det gør ondt at afbryde et ophold for den enkelte og for fællesskabet. Hvis I ikke tror, I kan være i det med jeres unge, så træf en anden beslutning. Og nej, vi kan ikke vide, hvordan det bliver for netop din unge, men I kan tage en snak om, at I har truffet valget og at det skal gennemføres. Det er nemt at følge pakkelisten og sætte flueben. Det er langt sværere at få gode snakke om det, der kan være svært og det vi skal stå ved.

Nye elevers aften 2023 - 3

'Hvor mødes vi? På Midtjysk'. Nye elever lod sig koste rundt med af Marianne, og de lærte at sidde lårene af hinanden. Bogstaveligt talt.