Håndteringen af vanskelige forældre

Hvordan tackler I løsrivelsesprocessen, når jeres unge ringer hjem og er naturligt usikker på deres rolle, deres nye liv? Det var nogle af de spørgsmål, viceforstander Helle stillede.

- Lad os prøve at vende tingene lidt på hovedet, sagde Helle. Og henviste til Nina Lynggaard Jørgensen, som i sin bog ’Om håndtering af vanskelige forældre’ giver  gode råd til, hvordan teenagere skal håndtere forældre, som har svært ved at give slip.

Hun introducerer også begrebet ”Parentyfasen”, som handler om forældrenes svære fase og umulige adfærd, når deres børn rammer teenagealderen.

- Givet er det, at der kan opstå problemer med adskillelsen,  når det unge menneske begynder på efterskole.

På egne ben

- Jeres unge kan vise tegn på at ville løsrive sig fra de nære voksne. Naturligt er efterskole et sted, hvor man skal stå på egne ben. I er langt væk. Jeres omsorg er på afstand og i telefonen - forstås.

Mange af jer ringer, skriver og ikke mindst svarer på jeres unges beskeder i et væk.

Det er ikke nødvendigvis godt for løsrivelsesprocessen. Det gør jer bekymrede at modtage meldinger om, at jeres barn har det svært, ikke kan finde ud af noget, er usikker.

Et øjebliksbillede

Men I kender ikke baggrunden og sammenhængen, for den lader sig ikke skrive i en kort besked. I får et øjebliksbillede, og som regel er der en forhistorie, noget andet, der også kan fortælles.

I reagerer måske med bekymring.

- Men alle her på Midtjysk ved, at løsrivelse er en nødvendig og vigtig del af de unges arbejde med at blive selvstændige. Sådan havde vi det også med vores forældre. Der var bare ikke lige en telefon, hvor vi kunne få hjælp og gode råd.

Så hvordan hjælper I jeres barn på afstand? Hvordan kan I hjælpe og beskytte samtidig med, at I lade den unge udforske sig selv i det nye efterskoleliv.

Også når han og hun bliver udfordret på sig selv, sine vaner og mønstre?

Nye elevers aften 2023 - 5 (1)

Nye elever på gulvet - en typisk position.